Hakukoneoptimoinnin menetelmät ja tavoite

Tulipa kirjoitettua hakukoneoptimoinnista (HKO) osuvasti tuolla työpaikan puolella. En malta olla jakamatta kirjoitustani tässä blogissani vastoin hakukoneoptimoinnin sääntöä, jonka mukaan omaperäisyys on tärkeää. Olkoon tämä vaikka kasvuhakkerointia, joka ajaa hakukoneoptimoinnin edelle.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa hakukonenäkyvyyden parantamista verkkokaupan asiakassegmentissä, eli potentiaalisten asiakkaiden joukossa. Ensisijaisesti tavoitellaan verkkokaupan sivujen parempaa sijoittautumista hakutuloksissa, jolloin klikkausten määrä kasvaa automaattisesti. Toissijaisesti tavoitellaan enemmän klikkauksia näistä paremmin sijoittautuneista hakutuloksista.

Hakukonenäkyvyyden saavuttaminen ei edellytä hakukoneoptimointia. Toisin sanoen hakukonenäkyvyyden saavuttaminen ei ole hakukoneoptimointia. Hakukoneyhtiöiden roboteille on samantekevää, mitä tekniikkaa jokin sivusto käyttää tai onko sivua hakukoneoptimoitu. Myöskään hakukonemainonta (hakusanamainonta) ei ole hakukoneoptimointia.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Hakukoneoptimointia voidaan tehdä neljällä eri tavalla:

  • Sisällön optimointi
    – vaikuttaa sivujen sijoittumiseen hakutuloksissa
  • Ulkoinen optimointi
    – tehostaa sisällön optimointia ja hienoviritystä
  • Hienoviritys
    – vaikuttaa siihen, miltä hakutulokset näyttävät ja kuinka paljon sen ansiosta hakutuloksia klikataan
  • Tekninen optimointi
    – vaikuttaa sivujen sijoittumiseen hakutuloksissa
    – tehostaa sisällön optimointia ja hienoviritystä

Kaikki nykyaikaiset verkkokauppa-alustat ovat valmiiksi teknisesti hakukoneoptimoituja. Verkkokauppias voi tehdä lähinnä sisällön optimointia, ulkoista optimointia ja hienoviritystä. Nämä ovat kuitenkin vapaaehtoisia. Kuten totesin edellä, niin hakukonenäkyvyyden saavuttaminen ei edellytä hakukoneoptimointia.

Onko hakukoneoptimointi tärkeää?

Hakukoneyhtiöiden tavoitteena on näyttää asiakkailleen osuvia ja laadukkaita hakutuloksia hakukoneoptimoinnin määrästä riippumatta. Muussa tapauksessa ne menettävät asiakkaitaan. Hakukoneyhtiöt pystyvät näyttämään parhaita hakutuloksia vain, jos niillä on käypä realistinen kuva verkosta (ja mielellään myös asiakkaasta). Tähän tavoitteeseen ne pääsevät ylipainottamalla vähiten hakukoneoptimoituja sivustoja (ja profiloimalla asiakasta). Eikö olekin yllättävää? Asian voi ilmaista niinkin, että hakukoneyhtiöt alipainottavat eniten hakukoneoptimoituja sivustoja.

Verkkokauppiaan itse tekemä hakukoneoptimointi ei ole tärkeää, koska

  • hakukoneyhtiöt antavat etuja heikoille verkkosivustoille
  • verkkokauppa-alustat ovat valmiiksi teknisesti hakukoneoptimoituja
  • verkkokauppias optimoi sisältöä joka tapauksessa
  • verkkokauppias tekee liian suurella todennäköisyydellä vahinkoa (riski)
  • ammattilaiset eivät osaa tehdä hakukoneoptimointia tai eivät tunne verkkokaupan toimialaa (riski)
  • tehty hakukoneoptimointi on myös päivitettävä tai poistettava 1-3 vuoden välein (riski).

Verkkokauppiaan itse tekemä hakukoneoptimointi on tärkeää, jos

  • verkkokaupan toimiala on erittäin kilpailtu
  • verkkokaupan tulos tehdään pienillä marginaaleilla
  • hakukoneoptimoinnin menetelmissä on merkittäviä puutteita.

Vaikka verkkokauppiaan itse tekemä hakukoneoptimointi katsottaisiin tärkeäksi, niin tärkeys on suhteutettava. Hakukoneoptimoinnin hyötysuhde on varsin vaatimaton. Todennäköisesti verkkokaupan muita toimintoja voidaan optimoida kustannustehokkaammin, jolloin verkkokauppa nousee uudelle perustasolle – omaan luokkaansa kilpailijoihin verrattuna. Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä tosissaan vain, jos kilpailutilanne tässä luokassa edellyttää sitä.

Oma lukunsa on jo käsitteeksi muodostunut kasvuhakkerointi (Growth Hacking). Se tarkoittaa markkinointia perinteisistä markkinointimenetelmistä poikkeavilla tavoilla. Se ei siis ole hakukoneoptimointia. Kasvuhakkeroinnin mahdollisuudet kannattaa ainakin kartoittaa ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista tosissaan.

Mikä hakukoneoptimoinnissa on tärkeintä?

Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista verkkokauppiaan kannattaa asettua hakukoneyhtiön rooliin ja kysyä itseltään kaksi kysymystä:

  1. Kannattaako minun suosia aggressiivisesti hakukoneoptimoituja sivuja, jotka eivät kiinnosta asiakkaitani?
  2. Kannattaako minun paljastaa hakualgoritmini, jolloin verkko polarisoituu kahteen luokkaan?

Vastaus näihin kysymyksiin on: no ei tietenkään. Siksi verkkokauppiaan kannattaa tehdä hakukoneoptimointia ainakin aluksi maltillisesti ja suhtautua oppaisiin, artikkeleihin ja trendi-ilmiöihin järkevällä varauksella (medialukutaito).

Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on luoda vetoavaa, hyödyllistä ja osuvaa sisältöä. Sisällön on oltava rakenteeltaan johdonmukaista ja helppolukuista. Jos sisältö kiinnostaa ihmisiä, hakukonenäkyvyys paranee kuin korkoa korolle.

Hyvä tietää

  • Hakukoneyhtiöt huomioivat muutokset päivien tai viikkojen viiveellä.
    – Etusivu saattaa olla poikkeus.
  • Hakukoneyhtiöt näyttävät erilaisia hakutuloksia eri käyttäjille.
    – Jos olet jatkuvasti kiinnostunut omasta verkkokaupastasi, niin…
  • Hakukoneyhtiöt päivittävät jatkuvasti algoritmejaan.

Jatkot

Jos haluat tietää konkreettisia tapoja tehdä hakukoneoptimointia, niin luettelen alkuperäisessä kirjoituksessani yli 30 konkreettista tapaa tehdä verkkokaupan hakukoneoptimointia.