Tuuliset vuodet 2014-2016 (2020)

Vuosina 2014-2016 suomalaisessa verkkokauppateollisuudessa tapahtui paljon yritysjärjestelyjä: Soprano luopui verkkokauppa-alan tytäryhtiöistään, Tieto osti Smilehousen, Oscar Software osti ProsperCartin liiketoiminnan, Nets osti enemmistön Paytrailista, OP-Pohjola osti Checkoutin ja Finqu vaihtoi Y-tunnuksensa.

Yritysjärjestelyt ja elinkaaret ovat normaalia tälläkin alalla. Pidin tätä kirjoitusta pöytälaatikossa kaikki nämä vuodet, koska en halunnut aiheuttaa pahennusta. Mutta kai tämän nyt jo uskaltaa julkaista… Olkaa hyvät!

OP-Pohjola osti Checkoutin

Suomalainen finanssikonserni OP-Pohjola osti suomalaisen Checkout Finland Oy:n syyskuussa 2014. Checkout on yksi Suomen kolmesta suosituimmasta maksunvälittäjästä. Sen toiminta alkoi vuoden 2009 paikkeilla.

Nets osti Paytrailin

Tanskalainen maksunvälityksen monitoimija Nets osti 80 %:a suomalaisen Paytrail Oyj:n osakkeista joulukuussa 2014. Paytrail on Suomen ensimmäinen verkkomaksujen välittäjä. Sen toiminta alkoi vuonna 2007.

Nets lopetti eMaksupalvelun

Nets lopetti eMaksupalvelun syyskuussa 2015. Nets eMaksupalvelu tunnettiin aiemmin Luottokunnan eMaksupalvelu -nimellä ja sitä ennen Luottokunnan digitaalinen maksupääte -nimellä. Nets eMaksupalvelu vastaanotti verkkokaupan asiakkaiden korttimaksut ja verkkokauppiailla oli määräysvalta niihin www-käyttöliittymän kautta.

Erinomainen palvelu lopetettiin. Verkkokauppiaat käyttävät nykyisin maksunvälittäjiä, joiden kautta he saavat kaikki maksutavat käyttöönsä kohtuullisin kustannuksin. Tämä on parempi näin, mutta verkkokauppiaan riskit kasvoivat välikäsien tultua väliin ja se olisi jokaisen verkkokauppiaan tiedostettava.

Tieto osti Smilehousen osakkeet

Suomalainen IT-ratkaisuja toimittava Tieto Oyj osti suomalaisen Smilehouse Oy:n osakkeet joulukuussa 2015 ja sulautti yhtiön Tieto Finland Oy:hyn huhtikuussa 2016.

Smilehouse oli yksi ensimmäisiä verkkokauppaohjelmistoja suunnittelevia ja valmistavia yrityksiä Suomessa. Sen toiminta alkoi jo 1990-luvulla. Yhtiö teki hyvää tulosta vuodesta toiseen. Se tunnettiin Shop Engine ja Workspace -ohjelmistoistaan sekä Wosbee-palvelustaan, jonka se myi MyCashflow-palvelusta tunnetulle Pulse 247 Oy:lle joulukuussa 2012.

Ambieta osti Sopranon tytäryhtiöitä

Suomalainen Ambientia E-commerce Oy osti suomalaisen Soprano Oyj:n kolme tytäryhtiötä kesäkuussa 2016. Kauppa toteutettiin osakevaihdolla, jossa Soprano sai 40 prosentin ja Ambientia Group 60 prosentin omistusosuuden uudesta konsernista.

Uuteen konserniin siirtyivät Soprano Commerce Oy, Lemonline Oy, virolainen Pipfrog AS, virolainen Ambientia Estonia OÜ sekä Ambientia Group Oy:n oma verkkokauppaliiketoiminta.

Olen seurannut Soprano Oyj:tä, koska yhtiö on tehnyt paljon yritysostoja osakevaihdoilla. Yhtiön tarjoamia verkkokaupparatkaisuja olivat muun muassa Soprano Composer, Netta ja Soprano Forte. Viime vuosina Soprano suuntautui Magento-ohjelmistoon.

Nethit vaihtoi ratkaisunsa nimeä

Nethit Oy vaihtoi SKJ Business -nimisen verkkokaupparatkaisun nimen Omniselliksi helmikuussa 2016. Nethit Oy:n tarjonta on minulle epäselvä tapaus. Yhtiö on tiedottanut nimenvaihdosta hieman ristiriitaisilla tavoilla:

  • Nethitin ja SKJ:n monikanavaratkaisun uusi nimi on Omnisell.
  • Verkkokaupparatkaisumme nimi on nyt Omnisell (aiempi nimi SKJ Business).

Kirjoitushetkellä 17.10.2017 pakka meni taas sekaisin: ”Jeemly yhdistää verkkokaupan ja myymälän”. JEEMLY – powered by: skjsystems.com
nethit.fi.

Oscar osti ProsperCartin liiketoiminnan

Tamperelainen Oscar Software Oy osti tamperelaisen ProsperCart Oy:n (ent. Web Monkey Oy) liiketoiminnan syyskuussa 2016. Kaupparekisterin mukaan ProsperCart Oy menetti osakepääomansa heinäkuussa 2016. Kaupan jälkeen ProsperCart Oy:n omistajat hakivat yhtiön selvitystilaan ja yhtiön toiminta loppui kesäkuussa 2017.

ProsperCart Oy oli vuosina 2008-2012 Clover Shop -verkkokauppaohjelmiston jälleenmyyjä ja teki ohjelmiston lähdekoodiin räätälöintitöitä verkkokauppiaiden toimeksiannosta. Vuoden 2012 paikkeilla yhtiö julkaisi itse kehittämänsä ProsperCart-verkkokauppaohjelmiston, jonka kehittämiseen se oli saanut Tekes-tukea.

Valmiskauppa lopetti

Valmiskauppa oli Suomen Valmispalvelut Oy:n (ent. Myvisio Oy) tarjoama verkkokauppapalvelu, jonka se oli rakentanut osCommerce-verkkokauppaohjelmiston päälle. Yhtiö on ollut pitkään raskaasti tappiollinen.

Valmiskauppa ajettiin alas vuoden vuoden 2017 alussa. Yhtiö kertoo verkkosivuillaan: ”Nyt vuosien jälkeen olemme pitkin hampain päättäneet lopettaa Valmiskaupan tarjoamisen.”

Finqu vaihtoi Y-tunnusta

Vuoden 2013 paikkeilla Suomen Valmispalvelut Oy alkoi kehittää Valmiskaupan korvaavaa verkkokauppapalvelua, Finqua. Tavoitteet se asetti korkealle. Yhtiö muun muassa haki patenttia vaakasuuntaiselle ostoskorille, mutta patenttia ei myönnetty.

Toukokuussa 2015 Suomen Valmispalvelut Oy (Y-tunnus 1735833-2) vaihtoi nimensä Finqu Oy:ksi. Joulukuussa 2016 Finqu Oy vaihtoi nimensä takaisin Suomen Valmispalvelut Oy:ksi ja täsmälleen samana päivänä Global Business Teleport Oy (Y-tunnus 2764177-2), vaihtoi nimensä Finqu Oy:ksi. Pysyitkö mukana?

Magento houkuttelee

Magento on verkkokauppaohjelmisto, joka on houkutellut valtavasti kaikenkokoisia mediatoimistoja puolellensa. Ohjelmistossa on potentiaalia, vaikkakin se vaatii osaavan tiimin ympärilleen.

Merkittävää Magentossa on se, että moni suomalainen verkkokaupparatkaisujen tarjoaja ja mediatalo on lopettanut oman ratkaisunsa markkinoimisen verkkokauppiaille ja siirtynyt Magentoon. Mieleeni tulee tamperelainen Gelo Oy, joka muistaakseni tarjosi aiemmin omaa verkkokaupparatkaisuaan. Toisena esimerkkinä voin mainita Soprano Oyj:n.

WooCommerce yllätti

Paytrail teki juuri ennen vappua 2017 viikon kestäneen pikakyselyn Suomessa käytössä olevista verkkokauppa-alustoista. Eniten vastauksia sai eteläafrikkalainen WooCommerce (65). Toiseksi eniten vastauksia sai yhdysvaltalainen Magento (51).

WooCommercen menestyminen kyselyssä oli minulle yllätys. Olen välillä ihan pihalla. En osaa sanoa suoralta kädeltä, mistä päin maailmaa tulevat esimerkiksi Open Cart, PrestaShop ja WooCommerce ja ovatko ne ilmaisia vai maksullisia ratkaisuja.

Klarnassa tapahtuu

Ruotsalainen maksupalveluyritys Klarna julkaisi kesäkuussa 2017 lehdistötiedotteen, jonka mukaan luottokorttiyhtiö Visa tekee pääomasijoituksen Klarnaan. Kyseessä on jonkinlainen strateginen kumppanuussuhde. Jää nähtäväksi, millä tavalla se hyödyttää verkkokauppiaita.

Ennalleen jäivät

Vuosina 2014-2016 ennalleen jäivät verkkokauppateollisuudessa muun muassa:

  • Clover Shop (Tampere)
  • Fonectan Kotisivukone (Helsinki)
  • Koodiviidakon ViidakkoStore (Oulu)
  • Maksuturva (Espoo)
  • Pulse247:n MyCashflow (Kajaani)
  • Vilkas (Tampere)

Jatkot

Palaan lopuksi tähän päivään 21.11.2020. Verkkokauppa-alustan vaihdon mahdollisuus (ja sen edullisuus) on tärkeä kriteeri verkkokauppa-alustaa valittaessa. Itse voisin luokitella sen jopa tärkeimmäksi kriteeriksi. Skaalautuvuuteen ei kannata luottaa – ei se kuitenkaan skaalaudu.

Tekijä: Erno Penttilä

Ohjelmoin ensimmäisen verkkokauppaohjelmistoni vuonna 1998. Vuodesta 2001 alkaen olen työskennellyt Clover Shop -verkkokauppaohjelmiston tuotekehityksessä ja asiakaspalvelussa.