Ilman poistaminen toimituskuluista

Luottamuspula on yksi yleisimmistä verkkokaupan ostoskorin hylkäämiseen johtavista syistä. Toimituskuluissa oleva ilma on yksi luottamuspulaan johtavista syistä. Jos verkkokaupan asiakas tietää, että hänen tilauksensa voidaan toimittaa postipakettina 15 eurolla, mutta valittavissa on vain 25 euron postipaketti, niin kaupat ovat kiven alla.

Kerron tässä kirjoituksessani, miten toimituskulut voidaan optimoida niin, että verkkokaupan asiakkaalta peritään lähestulkoon todellisia kuljetuskuluja vastaavat toimituskulut. En väitä, että tämä on järkevää. Toimituskulujen voidaan katsoa sisältävän kuljetuskulujen lisäksi käsittelykulut, pakkauskulut, toimistomaksun ja niin edelleen, eli toimituskulujen ei edes pitäisi vastata todellisia kuljetuskuluja. Asiakas on kuitenkin aina oikeassa. Kerron nyt vaan sen, miten ostoskorin hylkäämisiä voidaan vähentää toimitustapoja optimoimalla ja toimituskuluja tarkentamalla.

Tulitukkurasioista tankkiautoihin

Sanotaan vaikka, että verkkokauppa myy tulitukkurasioita, suklaapatukoita, kahvikuppeja, energiajuomia ja tankkiautoja. Tulitukkurasiat ja suklaapatukat voidaan lähettää kirjeenä, kahvikupit ja energiajuomat postipakettina, mutta tankkiauto ei mahdu edes konttiin. Entä jos verkkokaupan asiakas tilaa 200 tulitikkurasiaa? Tai jos hän tilaakin kolme tulitikkurasiaa ja 15 energiajuomaa? Tai 25 suklaapatukkaa? Tai tulitukkurasian ja tankkiauton?

1) Lisää tuotteille painot ja mitat

Lisää jokaiselle myynnissä olevalle tuotteelle paino, leveys, pituus ja korkeus. Mittaa leveys, pituus ja korkeus tuotteen primääripakkauksen ulkoreunoista. Primääripakkaus on se kokonaisuus, jonka oikeasti paketoit ja lähetät asiakkaalle.

Jos tiedät, että tuotteella ei ole lainkaan primääripakkausta (esim. pelkkä kahvikuppi) tai primääripakkaustakin (esim. kartonkikotelo) on suojattava kuljetusvaurioilta, niin ota suojapakkauksen (esim. kuplamuovi) mitat huomioon.

2) Lisää toimitustavat ja toimituskulut

Lisää verkkokauppaan niin paljon erilaisia toimitustapoja, että kaikki erilaiset ja erikokoiset ostoskorit voidaan toimittaa asiakkaille. Tässä yksinkertaistetussa esimerkissä toimitustapoja voisivat olla:

  • kirje (kotiinkuljetus)
  • pikkupaketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (nouto pakettiautomaatista)
  • paketti (nouto noutopisteestä)
  • polkupyörälähetti (kotiinkuljetus)
  • nouto liikkeestä

Lisää jokaiselle toimitustavalle enimmäispaino, enimmäisleveys, enimmäispituus, enimmäiskorkeus ja kollien enimmäismäärä. Käytä enimmäismittoina postituspakkauksen sisäpuolelta mitattuja enimmäismittoja. Jos esimerkiksi jonkun kuljetusyrityksen jonkun toimitustavan enimmäismitat ovat 200 x 300 x 400 mm ja tiedät, että käytätte 4 mm paksuja aaltopahvilaatikoita, niin lisää siihen vielä pari milliä varmuusvaraa, jolloin enimmäismitat ovat 194 x 294 x 394 mm.

Lisää jokaiselle toimitustavalle painoon perustuvat toimituskuluportaikot. Tässä kannattaa (tietenkin) käyttää apuna kuljetusyritysten hinnastoja.

Verkkokaupan asiakkaalle kannattaa tarjota mahdollisimman paljon eri kuljetusyritysten toimitustapoja (esim. Postin kotiinkuljetus ja Matkahuollon kotiinkuljetus), jotta hän voi valita niistä joko edullisimman tai itselleen parhaiten sopivan. En väitä, että tämä on järkevää, mutta kirjoituksessani onkin kyseessä vain yksi teema: toimituskulujen optimointi ostoskorin hylkäämisten vähentämiseksi.

3) Lisää toimitusalueet

Lisää toimitusalueet, joihin verkkokauppa toimittaa tuotteitaan. Voit lisätä toimitusalueiksi esimerkiksi jokaisen Euroopan maan erikseen:

  • Ahvenanmaa (AX)
  • Alankomaat (NL)
  • Albania (AL)
  • Belgia (BE)
  • Bosnia ja Hertsegovina (BA)
  • Bulgaria (BG)
  • Espanja (ES)
  • Färsaaret (FO)

4) Kohdenna toimitustavat toimitusalueille

Kohdenna jokainen toimitustapa toimitusalueille, joiden kanssa se on yhteensopiva. Kohdenna esimerkiksi ”paketti (kotiinkuljetus)” Ahvenanmaalle ja Suomeen. Mutta hetkinen? Meneekö paketti samoilla toimituskuluilla Ruotsiin? Ei välttämättä mene.

Nimittäin voit lisätä toisen, kolmannen, neljännen… toimitustavan, jonka nimi on tässä yksinkertaistetussa esimerkissä sama, ”paketti (kotiinkuljetus)”. Voit lisätä jokaiselle näistä toimitustavoista tarvittaessa erilaiset enimmäispainot, enimmäisleveydet, enimmäispituudet, enimmäiskorkeudet, kollien enimmäismäärän ja toimituskuluportaikot, ja kohdentaa jokaisen näistä toimitusalueille, joiden kanssa ne ovat yhteensopivia.

  • kirje (kotiinkuljetus)
  • pikkupaketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (kotiinkuljetus)
  • paketti (nouto pakettiautomaatista)
  • paketti (nouto noutopisteestä)

Edellä kohdassa 2 mainittiin polkupyörälähetti, mutta miten ihmeessä se voidaan kohdentaa esimerkiksi pelkästään Tampereen keskustan postinumeroalueille? Ratkaisuna on lisätä uusi toimitusalue, joka on rajattu Tampereen keskustan postinumeroalueille. Tämän jälkeen toimitustapa ”polkupyörälähetti (kotiinkuljetus)” kohdennetaan vain tälle kyseiselle toimitusalueelle.

  • Slovakia (SK)
  • Slovenia (SI)
  • Suomi (FI)
  • Suomi 33100, 33200… (FI)
  • Sveitsi (CH)

Mikä olikaan se tavoite?

Tavoitteena oli se, että verkkokaupan asiakas näkee ja voi valita vain toimitustavat, jotka ovat yhteensopivia hänen ostoskorinsa, maksutapansa, maansa ja postinumeroalueensa kanssa, ja että häneltä peritään lähestulkoon todellisia kuljetusyrityksen hinnastoissa näkyviä hintoja vastaavat toimituskulut, jotta hän ei hylkää ostoskoria ennen tilauksen lähettämistä [vedä henkeä].

Tekoäly tulee apuun

Kun verkkokaupan asiakas siirtyy ostoskorisivulle, niin verkkokauppa-alustaan rakennettu tekoäly ottaa huomioon ostoskorissa olevien tuotteiden painot, tuotteiden mitat, toimituskuluportaiden vähimmäis- ja enimmäispainot, kollien enimmäismitat, kollien enimmäistilavuudet, kollien enimmäispainot ja jopa kollien enimmäismäärän. Lopuksi se mallintaa 3D-mallinnuksella, miten verkkokauppias voi pakata tuotteet postituspakkauksiin mahdollisimman tiiviisti* ja kuinka monta postituspakkausta (kollia) tarvitaan.

* Helposti särkyvien tuotteiden osalta verkkokauppias on jo huomioinut näiden tuotteiden vaatimat extrasuojaukset tuotteiden ulkomitoissa. Siksi herkästi rikkoutuvat tuotteet eivät suinkaan rikkoudu 3D-mallinnuksella tiiviisti pakattaessa.

Lopputuloksena on lähestulkoon se, mitä tavoiteltiin. Edellä mainitut ominaisuudet löytyvät hyvin varustelluista verkkokauppa-alustoista.

Integraatioiden maailma

Tyypillisesti verkkokaupan asiakas voi valita verkkokaupan ostoskori- tai kassasivulla haluamansa toimitustavan ja jos toimitustapaan liittyy noutopisteen (tai pakettiautomaatin) valinta, niin asiakas voi valita senkin. Tyypillisesti tämän verran integraatiota on jo tehty asiakkaan valitseman toimitustavan ja kuljetustenvälittäjän välillä, vaikka en siitä edellä kirjoittanutkaan.

Seuraavaksi herää kysymys, voisiko integraatiota syventää niin paljon, että myös toimitustavat rajataan ja ilmat poistetaan valmiiksi kuljetustenvälittäjän toimesta? Tarkoitan nyt sitä, että verkkokauppa-alustan ostoskori- tai kassasivu lähettäisi tilannekuvan asiakkaasta ja ostoskorista kuljetustenvälittäjälle, joka raksuttaisi hetken aikaa ja näyttäisi verkkokaupan asiakkaalle toimitustavat, jotka ovat yhteensopivia hänen ostoskorinsa, maksutapansa, maansa ja postinumeroalueensa kanssa.

Tällaisia ratkaisuja on varmasti jo käytössä. Kun ohjelmoin Shipit-liitäntää verkkokaupan ja Shipitin välille muutama vuosi sitten, niin muistaakseni (?) olisin voinut ohjelmoida jotain tällaista jo silloin nimenomaan ostoskori- tai kassasivulle. Verkkokaupan hallintapuolelle jotain tällaista jo ohjelmoinkin.

Nyt on kuitenkin niin, ettei verkkokauppiailla ole käytännössä aikaa punnita ja mittailla tuotteita. Tiedän tämän kokemuksesta. Koska kuljetustenvälittäjä ei saa oikeaa tilannekuvaa, niin tavoite jää saavuttamatta; toimituskulut heittelevät edelleen häränpyllyä.

Kiitos kuitenkin siitä, että jaksoit lukea loppuun asti!

Jaa tämä kavereillesi

Tekijä: Erno Penttilä

Ohjelmoin ensimmäisen verkkokauppaohjelmistoni vuonna 1998.