Verkkokaupan kulurakenne

Meiltä kysytään usein, mitä kuluja tai kustannuksia ohjelmistostamme tulee. Juuri siihen kysymykseen vastaaminen onkin taitolaji, sillä väärinkäsitysten mahdollisuus on suuri. Siksi päätin kirjoittaa tyhjentävästi, mitä kuluja verkkokaupan perustamisessa ja harjoittamisessa voi olla, jos verkkokauppias valitsee verkkokaupparatkaisukseen Clover Shop X4 -ohjelmiston.

Luettelen alla lähinnä verkkokaupan tekniikkaan liittyviä kiinteitä kuluja, mutta joukossa saattaa olla myös muuttuvia kuluja. Kirjoitusta ei kannata ottaa liian vakavasti eikä ymmärtää tahallaan väärin. Mainitut kulut eivät ole Clover Shop X4 -ohjelmiston kuluja. Ne ovat verkkokaupankäynnin tekniikkaan liittyviä ku

EDIT 16.7.2016: En saanut käännettyä alkuperäistä kirjoitusta helposti WordPress-muotoon. Lue alkuperäinen blogikirjoitus kokonaisuudessaan täältä.
EDIT 6.10.2018: Kirjoitusta ei enää löydy tuolta linkin takaa.

Yllättävän edullista

Suomalaisen työn kokonaiskustannus yritykselle yhtä työtuntia kohden on keskimäärin noin 32,3 euroa (Eurostat). Jos malliyrityksemme palkkaa kaksi työntekijää, jotka työskentelevät 1 521 tuntia vuodessa (Tilastokeskus), kustannukset vastaavat noin 98 000 euron kuluja vuodessa. Jos kuluihin lisätään toimitilavuokria vaikkapa vain 6 000 euroa, liiketoiminnan muita kuluja vaikkapa 20 000 euroa ja tavaraostoja vaikkapa vain 30 000 euroa, kokonaiskulut ovat noin 154 000 euroa vuodessa.

Verkkokaupan tekniikkaan liittyvät pakolliset kulut ovat kuitenkin enintään noin 2 000 euroa vuodessa, eli malliyrityksessämme enintään noin 1,3 prosenttia kokonaiskuluista. Prosenttiluku ei itse asiassa ole minulle yllätys. Vilkas päätyi vuosia sitten blogissaan aivan samoihin lukemiin.

Tarjouspyynnöt uusiksi

Tässä vaiheessa järki sanoo, ettei verkkokaupparatkaisua kannata valita hinnan perusteella vaan kokonaisuus ratkaisee. Jos valitset minkä tahansa verkkokauppaohjelmiston, mieti sitä ennen seuraavia seikkoja.

  • Onko ohjelmisto nopea ja helppokäyttöinen?
  • Onko ohjelmisto tätä vuosimallia?
  • Kehitetäänkö ohjelmistoa jatkuvasti?
  • Sisältyykö päivitysoikeus hintaan?
  • Kuinka nopeasti ohjelmiston voi päivittää?

Ei muuta tällä kertaa ja hyvää uutta vuotta!

Yksi ajatus artikkelista “Verkkokaupan kulurakenne”

  1. Julkaisin tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa sarjassani ”Terveisiä labrasta”. Verkkokauppablogi avattiin myöhemmin.

Kommentit on suljettu.