Suomen paras verkkokauppa

Itella ja SBS Discovery Radio järjestivät jälleen Suomen paras verkkokauppa -kilpailun, johon otti osaa 250 verkkokauppaa. Kilpailussa annettiin ääniä reilut 13 000. Parhaiten pärjäsivät Varusteleka, Dermoshop, Holiday Club, Verkkokauppa.com, NetAnttila ja EMP.

Päätin tarkistaa, miten nämä verkkokaupat on rakennettu. En ota kantaa minkään rakennuspalikan puolesta tai vastaan. En myöskään ota kantaa itse kilpailuun. Tässä on sopiva otos menestyviä verkkokauppoja eri toimialoilta. Lopuksi paljastan suurimmat yllätykset.

Suurimmat yllätykset

Ensin on todettava, ettei EMP ole suomalainen verkkokauppa. Vaikka yrityksellä on postilokero Joensuussa, myyjänä ja rekisterinpitäjänä toimii saksalainen E.M.P. Merchandising Handelsgesellschaft mbH. Ehkä ensi vuonna Suomen paras verkkokauppa -kilpailuun hyväksytään vain suomalaisia verkkokauppoja.

Varustelekalla ja Verkkokauppa.comilla ei ollut responsiivista kauppaa tai mobiiliversiota. Mobiilikaupankäynti on yleistynyt hurjaa vauhtia. Ymmärrän puutteen, koska itse suunniteltua tai räätälöityä verkkokauppaohjelmistoa on vaikea muuntaa jälkikäteen mobiilikäyttöön soveltuvaksi. Sen sijaan etukäteen se onnistuisi melko helposti.

Sosiaalisessa mediassa on toimialakohtaisia painotuksia. Tämä ei varsinaisesti yllätä.

Yhden sivun ostoskoria/kassaa ei ollut yhdessäkään näistä verkkokaupoista. Tilauspainike pitää edelleen asemansa. Holiday Clubia lukuun ottamatta kaikissa verkkokaupoissa tilauspainike sijaitsi ennen maksua. Holiday Club oli rajatapaus. Tilauspainikkeen paikalla oli otsikkona ”Vahvistus” ja painikkeen tekstinä ”Jatka”. Sen pidemmälle en uskaltanut jatkaa.

Varustelekan tilaustapahtuma oli salaamaton (http://) ja Klarnan JavaScriptit sijaitsivat Yhdysvalloissa. Suomalaiset asiakkaat eivät välitä omasta tietoturvastaan, jos kilpailun tuloksiin on luottaminen.

Meta-avainsanat ovat olleet turhia yli 15 vuoden ajan. Silti NetAnttila näkee niiden käytön tarpeelliseksi. Valitettavasti koodarilla oli huono päivä: tagissa on meta name=”keyword”, vaikka pitäisi olla meta name=”keywords”. Paljonkohan rahaa Keskolla on mennyt kankkulan kaivoon?

Jaa tämä kavereillesi

Tekijä: Erno Penttilä

Mysteerimies vuodesta 1998.

Yksi ajatus artikkelista “Suomen paras verkkokauppa”

  1. Julkaisin tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa sarjassani ”Terveisiä labrasta”. Verkkokauppablogi avattiin myöhemmin.

Kommentit on suljettu.