Verkkokauppa-alalla on ollut useita lähtöjä. Vuosituhannen vaihde oli kultaista aikaa pienille nyrkkipajoille. Sitten tuli kultakuume. Sitten jakeluketjut lyhenivät. Nyt ollaan mobiilisti. Vaikka verkkokaupankäynti kehittyy, lähtöviivalla tehdyt virheet pysyvät samoina. Tässä terveiseni verkkokauppaa perustaville pienyrittäjille.

1) Älä seuraa jalanjälkiä

Jos harkitset verkkokaupan perustamista kilpailijasi jalanjäljissä, harkitse sitä hyvin pitkään. Voit matkia kilpailijaasi vaikka kuinka täydellisesti, mutta et koskaan pääse ensiaaltoon etkä koskaan saavuta samanlaista menestystä. Vain kilpailijasi heikkous voi olla eduksesi.

2) Myy riittävällä katteella

Verkkokaupan myyntikatteen on oltava vähintään 30 %:a, joka vastaa hinnoittelukerrointa 1,4286 + ALV. Jos myyntikate on esimerkiksi 3 %:a ja sinulle jää käsiisi yksi kappale myyntikelvotonta tavaraa, joudut myymään vastaavaa tavaraa 33 kertaa ennen kuin pääset omillesi!

3) Kauppa se on, joka kannattaa

Yksi pahimmista virheistä on ostaa varastot täyteen tavaroita ja pakkaustarvikkeita ennen kuin kassa laulaa. Ensimmäisen kuukauden myyntisi saattaa olla 300 euroa, vaikka odotit 3 000 euroa. Viittaan tässä siihen, että käsiisi jäävä tavara vivuttaa verkkokauppasi tuloksen nopeasti tappiolle.

4) Älä aliarvioi ajankäyttöä

Vetävän ja myyvän tuotekuvauksen kirjoittaminen vie uskomattoman paljon aikaa. Jos verkkokaupassasi on vaikkapa sata tuotetta ja jokaisen tuotekuvauksen luova prosessi vie aikaa puoli tuntia, aikaa kuluu yhteensä 50 tuntia. Jos verkkokaupassasi on tuhat tuotetta, aikaa kuluu yli kolme kuukautta.

5) Muista lähdekritiikki

Verkkokaupan perustamista koskevat oppaat, blogit, referenssitarinat ja sivustot palvelevat niiden julkaisijoiden kaupallisia tavoitteita, jotka eivät läheskään aina ole ilmiselviä. Tämäkään kirjoitus ei ole poikkeus. Mielipiteiden manipulointi on laillista, paitsi piilomarkkinointi, jota pidän varkautena.

6) Älä luota puskaradioon

Puskaradio on helpotus verkkokaupparatkaisun ostajalle. Älä kuitenkaan luota siihen. Vanhan Clover Shopin (-2013) aikana puskaradio oli niin tehokas, että ainakin kolmasosa lisenssitilauksista tuli meille täysin puskista. Se mikä sopii yrittäjänaapurillesi ei välttämättä sovi sinulle.

7) Älä lähetä tarjouspyyntöjä

Tarjouspyyntöjen laatiminen on hyödyllistä ajatustyötä. Älä kuitenkaan lähetä niitä. Verkkokaupparatkaisut eivät ole vertailukelpoisia, koska ne voivat olla ohjelmistoja, palveluja, räätälöityjä tai valmiita – ne voivat olla omia tai toisten omia. Lopulta joudut kuitenkin luopumaan periaatteistasi ja toimimaan tunnepohjalta.

8) Testaa verkkokauppasi

Jos yhden asian nostaisin esille verkkokaupan testauspuolelta niin… testaa verkkokauppaasi kaikilla päätelaitteilla, jotka käsiisi saat. Tee koetilauksia ja painele kaikkia painikkeita. Se ei maksa yhtään mitään, mutta korjausten jälkeen myyntisi voi nousta moninkertaiseksi.

9) Ilmoita yhteystietosi

Yhteystietojen ilmoittamatta jättäminen on typerää. Menetät lähes kaikki tilauksesi. Ilmoita vähintään yrityksesi nimi ja maantieteellinen osoite. Postilokero ei riitä ainoaksi yhteystiedoksi. Mitä enemmän yhteystietoja ilmoitat, sitä parempi.

10) Tunne lainsäädäntö

Verkkokauppojen asiakkailla on paljon vääriä olettamuksia lainsäädännöstä. Verkkokaupan perustajana olet samassa lähtötilanteessa. Tutustu aluksi kuluttajansuojalakiin ja kauppalakiin. Yllättävää kyllä, laeissakin voi olla virheitä. Ennen kuin vannot mitään, tarkista onko jokin epäselvä kohta harmonisoitu EU-direktiivillä.

11) Optimoi kustannustehokkaasti

Hakukoneoptimointi kannattaa tehdä oikeassa järjestyksessä. Ensin on laitettava kuntoon verkkokaupan sisältö – se ei maksa mitään muuta kuin omaa työaikaa. Jos hakukoneoptimoinnin laajuutta mitataan vaihteluvälillä 0-100, kuntokuurilla pääset 90:een periaatteessa täysin ilmaiseksi.

12) Unohda markkinointibudjetti

Verkkokaupan markkinointi on tehokkainta sopivasti annosteltuna. Jos päätät verkkokauppasi markkinointibudjetista ennen verkkokaupan perustamista, häntä heiluttaa koiraa. Et ole saanut vielä ensimmäistäkään tilausta etkä tiedä, kuinka paljon yhden tilauksen saaminen vaatii markkinointia.

13) Älä luota kävijätilastoihin

Kävijäseurantapalvelut ovat käteviä trendien ja liikenteen lähteen seuraamisessa. Älä kuitenkaan usko lukuihin. Eri kävijäseurantapalvelut tilastoivat kävijöitä eri tavalla. Tilastointiin saattaa vaikuttaa muun muassa verkkokauppasi tekniset ratkaisut. Et voi tietää, kuinka paljon tilastoissasi on spämmiä ja puutteita.