Hakukoneoptimointi on tärkeää, mutta ei aina järkevää. Ennen hakukoneoptimoinnin aloittamista on tiedettävä, miksi optimoidaan, mitä optimoidaan ja miten optimoidaan. Hakukoneoptimoinnin määrälle on olemassa tietty taloudellisesti järkevä taso. Harvassa ovat ne yritykset, jotka ovat sen löytäneet.

Sanotaan vaikka alustuksena, että kaikki julkaisujärjestelmät ovat valmiiksi hakukoneystävällisiä. Hakukoneoptimointi ei ole välttämätöntä. Väärin tehtynä siitä voi olla paljon haittaa. Hakukoneoptimointia kannattaa kuitenkin aina tehdä, mutta vain sopivassa suhteessa ja osana yrityksen kaikkea toimintaa.

Hakukoneyhtiöiden intressit

Hakukoneyhtiöiden liiketoiminnan tärkein tavoite on saada paljon käyttäjiä omalle hakukoneelleen. Tavoitteeseensa ne pääsevät näyttämällä osuvia hakutuloksia suosituilta sivustoilta. Ideaalimaailmassa verkkosivuston julkaisujärjestelmällä tai tehdyllä hakukoneoptimoinnin määrällä ei ole merkitystä.

Tosielämässä hakutuloksia voidaan manipuloida sekä puhtailla (”white hat SEO”) että likaisilla menetelmillä (”black hat SEO”). Joka tapauksessa hakukoneyhtiöt eivät halua näyttää väärin painotettuja roskaisia hakutuloksia – ja ne tekevät kaikkensa sen eteen.

Tärkeämpää kuin hakukoneoptimointi

1) Olemassa oleminen

Monet pienet verkkokaupat eivät usein uskalla julkaista kaikkia yhteystietojaan. Monesti julkaistaan vain sähköpostiosoite tai pelkkä palautelomake. Monesti yhteystiedot löytyvät vain toimitusehdoista. Selityksenä on kuullut muun muassa, että yritys ei halua asiakkaiden soittavan ovikelloa. Toisena selityksenä olen kuullut, että yritys ei tiennyt ilmoittamisen olevan pakollista.

Hakukoneoptimoinnin hyötysuhde on pieni, jos myyjä on anonyymi. Toisin sanoen hakukoneissa mahdollisesti saavutettu lisänäkyvyys ei tuloudu verkkokaupassa myynniksi, koska kauppaan tarvitaan aina kaksi osapuolta.

2) Omaperäinen sisältö

Ensinnäkin verkkokauppaan on lisättävä sisältöä. Valitettavan usein verkkokaupassa ilmoitetaan vain tuotteen nimi ja hinta; tuotekuvaus ja valokuvat loistavat poissaolollaan. Hakukoneoptimoinnin hyötysuhde on pieni, jos myytävää tuotetta ei lähestulkoon ole olemassa.

Toisekseen verkkokaupan sisällön on oltava omaperäistä. Jos verkkokauppias kopioi tuotekuvauksen sanasta sanaan maahantuojan esitteestä, hakukoneyhtiöt alipainottavat sivua, koska niillä on tiedossa alkuperäinen lähde. Jos verkkokauppias ehtii julkaista esitteen ennen maahantuojaa, se on sitten nopeat syövät hitaat.

3) Hakukonenäkyvyys on päällä

Tosielämän esimerkkinä voin kertoa, että eräs yritys perusti verkkokaupan, mutta ei kertonut siitä kenellekään. Yrityksen omilla kotisivuilla ei ollut linkkiä verkkokauppaan, Internetistä ei ollut yhtään linkkiä verkkokauppaan, yritys ei ollut ottanut käyttöön Googlen Search Consolea eikä ilmoittanut verkkokauppaansa Googlelle. Linkki verkkokauppaan löytyi vain verkkokauppiaan selaimen kirjanmerkeistä. Muutaman kuukauden jälkeen tekniseltä tueltamme kysyttiin, miksi verkkokauppa ei näy Googlessa.

Yksikin näistä neljästä toimenpiteestä olisi varmistanut hakukonenäkyvyyden. Hakukoneoptimointi on turhaa, jos hakukonenäkyvyys ei ole päällä.

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen

Nyt aletaan jo lähestyä hakukoneoptimoinnin käsitettä. Hakukoneoptimointi on tehokkainta ja edullisinta, jos se on osa yrityksen kaikkea toimintaa. Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on luoda vetoavaa, hyödyllistä ja osuvaa sisältöä. Sisällön on oltava rakenteeltaan johdonmukaista ja helppolukuista. Jos sisältö kiinnostaa ihmisiä, hakukonenäkyvyys paranee kuin korkoa koron päälle.

Tästä eteenpäin on tärkeää edetä oikeassa järjestyksessä. Ensin Google Search Console kuntoon, sitten muutama poikkeava title-elementti ja metakuvaus tärkeimmille sivuille… tässä suurin piirtein kaikki tarvittava hakukoneoptimointi. Lopuksi Googlen Matt Cuttsin ajatuksia maksullisesta hakukoneoptimoinnista.

”If somebody had a foolproof way to make money online, they would probably use that way to make money, rather than packaging it up into an ebook and selling it to people or patching it up into a tool and selling that to people.” Matt Cutts, Google

Sopivassa suhteessa hyvää tulee

Hakukoneoptimointi on tärkeää ja se tuottaa aina vähintäänkin marginaalisia tuloksia. En kuitenkaan sijoittaisi optimointiin 2 000 euroa, jos myynti kasvaisi vain 500 euroa. Toisin sanoen hakukoneoptimointia on tehtävä tehokkailla menetelmillä ja sopivassa suhteessa.

Sanotaan vaikka niin, että hakukoneoptimointi on tehokas vitamiini, mutta ei välttämätön lääke.