Suomen valtion omistama Posti osti tässä hiljattain Pakettikaupan. Pakettikauppa ostaa kuljetuksia eri kuljetusyrityksiltä tukkuhintaan, lisää hintaan katteen ja myy niitä verkkokauppiaille. En ole kaupasta mielissäni, koska valtiolla on nyt mahdollisuus hintasääntelyyn.

Pakettikaupan toimintaperiaate

Väännän aluksi rautalangasta Pakettikaupan toimintaperiaatteen.

  1. Verkkokaupan asiakas on valinnut toimitustavaksi vaikkapa Lähellä-paketin, joka on Matkahuollon palvelu.
  2. Verkkokauppias pakkaa verkkokaupan asiakkaan tilaamat tavarat pakettiin.
  3. Verkkokauppias ostaa Lähellä-paketin kuljetuksen Pakettikaupalta, joka ostaa sen Matkahuollolta. Näin ollen pakettiin liimattavan osoitekortin maksajana on Pakettikauppa eikä lähettäjä.
  4. Matkahuolto laskuttaa Pakettikauppaa ja Pakettikauppa laskuttaa verkkokauppiasta.

Pakettikauppa on näin ollen kuljetusten välittäjä. Suomessa on toinenkin kuljetusten välittäjä: Shipit. Aiemmin myös Shipfunk välitti kuljetuksia. Nämä kaikki kolme yritystä ovat suomalaisia yrityksiä ja käsittääkseni suomalaisessa omistuksessa. Muista välittäjistä en tiedä. Voi niitä ollakin tai olla tulossa.

Neuvottelee hinnat

Pakettikauppa, korjaan Suomen valtio, neuvottelee hinnoista kuljetusyritysten kanssa.

Yhdistämme kaikki asiakkaamme yhdeksi isoksi lähetysmääräksi ja siten saamme neuvoteltua parhaat hinnat.” -Pakettikauppa

Jaa mutta nyt keksinkin nerokkaan idean! Suomen valtio voisi nimittäin ostaa suoraan autonvalmistajilta tukkuhintaan 15 000 Toyotaa, 12 000 Volkswagenia, 11 000 Škodaa, 9 000 Volvoa ja 8 000 Fordia ja myydä ne Suomen kansalaisille edulliseen hintaan! Kansalaiset saisivat autot jonotusjärjestyksessä!

Ideaa voisi soveltaa laidasta laitaan. Valtio voisi esimerkiksi neuvotella maataloustuottajien kanssa hinnoista ja myydä kansalaisille edullisia elintarvikkeita – ostokupongeilla. Tuottajien kanssa sovittaisiin viisivuotissuunnitelmat. Mikä nerokas idea kerta kaikkiaan!!!

Neuvotteleminen kiellettyä

Kilpailulain 2 luvun 5 §:n mukaan sellaiset sopimukset ovat kiellettyjä, joiden mukaan eri kauppakumppaneiden samankaltaisiin suorituksiin sovelletaan erilaisia ehtoja siten, että kauppakumppanit asetetaan epäedulliseen kilpailuasemaan.

Näin ollen esimerkiksi Matkahuollon on näytettävä Pakettikaupalle, Shipitille ja Shipfunkille sama hinnasto. Hinnastossa voi olla ostomääriin perustuvia porrastuksia ja määräalennuksia, mutta hinnoissa ei saa olla neuvotteluvaraa.

Kilpailulain 2 luvun 6 §:ssä on mainittu neljä ehtoa, joiden kaikkien toteutuessa hinnoista saa kuitenkin neuvotella. Mielestäni tässä tapauksessa neljäs ehto ei toteudu, eli mielestäni ei saa neuvotella.

Kaikki tiedämme, että hinnoista kuitenkin neuvotellaan. Se on tapakulttuuria. Vanha sanonta sanoo, että osta markalla ja myy kahdella.

Ongelma!

Joka tapauksessa Pakettikaupalla, korjaan Suomen valtiolla, on nyt määräävä asema suhteessa markkinoilla toimiviin ja markkinoille pyrkiviin kuljetusyrityksiin.

Suomen valtio neuvottelee esimerkiksi Matkahuollon kanssa verkkokauppiaiden lähettämien pakettien kuljetushinnoista Matkahuollon pakettiautomaatteihin. Samanaikaisesti valtio neuvottelee itsensä kanssa verkkokauppiaiden lähettämien pakettien kuljetushinnoista Postin pakettiautomaatteihin. Vetonaruja riittää monessa ulottuvuudessa.

Selvennän ongelman taustoja vielä tarkemmin. Pakettikauppa ei siis myy kuljetuksia omilla palvelunimikkeillä vaan nimenomaan välittää eri kuljetusyritysten kuljetuksia verkkokauppiaille näiden kuljetusyritysten omilla palvelunimikkeillä.

Voit hyödyntää samoja tuttuja palveluita, mutta edullisemmin. -Pakettikauppa

En ota kantaa Pakettikaupan palveluihin ja yritykseen sinänsä. Mielestäni vain Suomen valtion omistaja-asema on väärin.

Kysymyksiä?

  • Miksi valtion pitää omistaa kuljetusten välittäjä, joka neuvottelee verkkokauppiaiden lähettämien pakettien hinnat yksityisten kuljetusyritysten kanssa? Tämä on holhousta, eikä vain vähän!
  • Mitä ihmettä valtio häärää kaupallisilla markkinoilla?
  • Eikö valtio nyt vähintäänkin puutu yksityisten kuljetusyritysten elinkeinonvapauteen?
  • Eikö tämä haiskahda menneisyydeltä eikä tulevaisuudelta?
  • Salliiko EU tällaiset valtionyhtiöt?

Ratkaisuvaihtoehtoja

  1. Posti listautuu pörssiin. En kannata tätä vaihtoehtoa.
  2. Posti rajoittaa Pakettikaupan tarjoamat kuljetuspalvelut omiin palveluihinsa ja hyödyntää Pakettikaupan teknisen osaamisen verkkokauppaintegraatioihin liittyen. Kannatan tätä vaihtoehtoa.
  3. Posti myy Pakettikaupan. Eipä olisi yllätys, jos se myytäisiin ulkomaille. Norjalaiset voisivat ostaa? Hyväksyn tämän vaihtoehdon.

Jatkot

  • Ylen Pörssipäivässä 3.6.2020 sivuttiin yksityisten kuljetusyritysten asemia suhteessa valtion omistamiin kuljetusyrityksiin. Miksi valtio omistaa yrityksiä? Vieraana professori Vesa Puttonen.
  • Matkahuolto päätti (Pakettikaupan tiedotteen 2.12.2021 mukaan), ettei se voi enää jatkaa kaupallista yhteistyötä Pakettikaupan kanssa omistajuudesta johtuen.