Mikä mättää yhden sivun ostoskoreissa?

Yhden sivun ostoskoreja on puffattu markkinoille konversioasteen pelastajana. Verkkokauppiailta ei ole kuultu vastakaikua eikä se ole ihme. Yhden sivun ostoskoreissa on kaikki pielessä nimestä lähtien. Vakavasti ottaen niillä voidaan saavuttaa merkittäviä etuja, jos vertailukohta valitaan sopivasti. Kerron tässä pakinassa, mitä heikkouksia yhden sivun ostoskoreissa on ja mitä muutospaineita niihin kohdistuu.

Vika numero yksi

Yhden sivun ostoskorilla tarkoitetaan usein sitä, että tilaus- ja maksutapahtuma sijaitsevat kaikkine vaiheineen yhdellä sivulla. Todellisuudessa asiakas siirtyy lopuksi monisivuiseen maksutapahtumaan. Yhden sivun ostoskorit ovatkin usein sekä monivaiheisia että monisivuisia. Äärimmäisen tiivis Paytrail-tilikin vaatii neljä sivua: ostoskori, lukitusnäyttö, tekstiviestin lukeminen ja viestiin vastaaminen. Yhden sivun ostoskori voi olla yhden sivun ostoskori vain, jos se päättyy tilauspainikkeeseen.

Vika numero kaksi

Yhden sivun ostoskoreissa maksutapahtuma sisältyy usein tilaustapahtumaan. Asiakas täyttää tilauslomakkeen ja klikkaa maksupainiketta. Hän näkee vasta kiitossivulla, että tilaus astui voimaan. Asiakas ei tiedä, missä on tilauspiste, eli milloin tilaus astuu voimaan — eivätkä tiedä verkkokauppiaatkaan. Kuluttajavirastolla olisi asiaa.

Vika numero kolme

Yhden sivun ostoskoreissa maksutapahtuma sisältyy usein tilaustapahtumaan. Asiakas on nähnyt vaivaa valitakseen maksutavan, toimitustavan ja täyttääkseen tilauslomakkeen. Mitä tapahtuu, jos maksu epäonnistuu? Onko tilaus voimassa vai pitääkö tilata uudelleen? Verkkokaupan konversioaste huononee, jos asiakas joutuu pohtimaan näitä vaihtoehtoja etukäteen.

Vika numero neljä

Yhden sivun ostoskoreissa maksutapahtuma sisältyy usein tilaustapahtumaan. Asiakas onnistuu tilaamaan vain, jos hänellä on mukanaan maksuun vaadittavat tunnukset. Jos maksupalvelussa on katko, asiakas ei voi tilata. Konversioaste huononee merkittävästi. Haluaisitko sinä menettää 10 %:a tilauksistasi tai koko päivän myynnin?

Vika numero viisi

Yhden sivun ostoskoreissa maksutapahtuma sisältyy usein tilaustapahtumaan. Asiakkaalle joudutaan varaamaan tavaroita, joita ei ole vielä maksettu eikä tilattu. Muutenhan jokin tuote voisi loppua sillä välillä, kun asiakas maksaa tilaustaan. Yhden sivun ostoskori huonontaa varaston kiertonopeutta ja sitoo pääomia, koska maksuja jää kesken. Haluaisitko sinä pitää ylisuurta varastoa?

Vika numero kuusi

Yhden sivun ostoskoreissa maksutapahtuma sisältyy usein tilaustapahtumaan. Jos maksu epäonnistuu, asiakkaalla ei ole maksuvelvollisuutta toisin kuin jos tilaus olisi voimassa. Verkkokauppias ei saa lähettää laskua, koska tilaus ei ole voimassa. Joissakin ratkaisuissa verkkokauppias ei edes tiedä, että asiakas on yrittänyt tilata.

Vika numero seitsemän

Yhden sivun ostoskorit eivät yleensä näytä yhteenvetosivua ennen kuin asiakas lähettää tilauksen. Asiakas saattaa olla vaihtanut tuotteen kappalemäärän, mutta puhelinsoitto on keskeyttänyt ajatukset ja määrän päivitys on unohtunut. Verkkokauppiaat saavat vääriä tilauksia. Yhteenvetosivu ei ole aivan pähkähullu idea.

Vika numero kahdeksan

Jos yhden sivun ostoskorissa on tilauspainike, tilaus astuu voimaan ennen maksua. Tilauksen lähetys johtaa siis tilauksen voimaan astumiseen. Onhan se loogista ja järkevää. Tilaus myös kannattaa pitää voimassa, vaikka maksu epäonnistuisi. Valitettavasti kaikissa ratkaisuissa tätä ei ole ymmärretty. Asiakkaat unohtelevat usein pankkitunnuksiaan ja se näkyy heti konversioasteessa.

Vika numero yhdeksän

Kuluttajansuojalain mukaan verkkokauppiaan on varmistettava, että asiakas nimenomaisesti hyväksyy tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Onko varmistus pakollinen, jos verkkokauppias jättää maksamattomat tilaukset perimättä ja toimittaa vain maksetut tilaukset? Tällöinhän asiakkaalla ei ole maksuvelvollisuutta. Entä jos yhden sivun ostoskorissa ei ole lainkaan tilauspainiketta ja maksupainikkeen yhteydessä on kuitenkin ilmoitus, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus? Epäselvä tilaustapahtuma huonontaa konversioastetta.

Vika numero kymmenen

Jos yhden sivun ostoskorissa ei ole tilauspainiketta ja maksupainike toimii tilauspainikkeena, tilaus astuu voimaan ennen maksua. Jos yhden sivun ostoskorissa ei ole tilauspainiketta eikä maksupainike toimi tilauspainikkeena, tilaus ei astu voimaan ennen maksua. Mistä asiakas voi kaiken tämän päätellä? Entä näkeekö verkkokauppias jälkimmäisessä tapauksessa tilauksen, jos maksu keskeytyy? Kuuleppas Erno, kyllä näkee! No sitä minäkin ja laittaisin tilauksen vielä voimaan, kun asiakas on kerran saatu tilaamaan.

Vika numero yksitoista

Kuluttajansuojalain mukaan asiakkaalle on ilmoitettava tilaukseen liittyvät tiedot välittömästi ennen tilauksen lähettämistä. On tulkinnanvaraista, edellyttääkö laki yhteenvetosivua vai riittävätkö pelkät täytetyt lomakkeet ennen tilauspainiketta. Jos laki edellyttää edes jonkinlaista yhteenvetoa, unelma yhden sivun ostoskorista vesittyy.

Vika numero kaksitoista

Entä sitten häirintätilaukset? Valitettavasti yhden sivun ostoskori ei saa siitäkään usein pinnoja. Mitä tapahtuu, jos asiakas lisää verkkokaupan kaikki tuotteet ostoskoriin ja keskeyttää maksun palaamatta verkkokaupan sivuille? Ovatko kaikki verkkokaupan tuotteet varattu asiakkaalle, vaikka hän ei ole vielä tilannut mitään? Jos tilaus olisi voimassa, asiakkaalla olisi maksuvelvollisuus, mutta ei. Ei yhden sivun ostoskorissa.

Entä hyvät puolet?

Yhden sivun ostoskori parantaa verkkokaupan konversioastetta ja lisää myyntiä siihen verrattuna, että tilaustapahtuma olisi jaettu esimerkiksi viidelle eri sivuille. Yhden sivun ostoskorilla voidaan saavuttaa merkittäviä etuja. Eräs nimeltä mainitsematon verkkokauppa otti käyttöönsä yhden sivun ostoskorin ja kasvatti myyntinsä sen avulla yli kymmenkertaiseksi. Paljonkohan myynti olisi noussut, jos tilaustapahtuma olisi ollut puolet lyhyempi ja verkkokauppa olisi saanut kaikki tilaukset?

Tekijä: Erno Penttilä

Ohjelmoin ensimmäisen verkkokauppaohjelmistoni vuonna 1998. Vuodesta 2001 alkaen olen työskennellyt Clover Shop -verkkokauppaohjelmiston tuotekehityksessä ja asiakaspalvelussa.

Yksi ajatus artikkelista “Mikä mättää yhden sivun ostoskoreissa?”

  1. Julkaisin tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa sarjassani ”Terveisiä labrasta”. Verkkokauppablogi avattiin myöhemmin.

Kommentit on suljettu.