Triljoonia erilaisia verkkokauppoja

Clover Shop X4:ssä on kymmeniä perusasetuksia ja säätömahdollisuuksia. Voidaan puhua sadoista vaihtoehtoista ja triljoonista kombinaatioista. Jokainen ohjelmistolla toteutettu verkkokauppa on ominaisuuksiltaan erilainen ja verkkokauppiaan näköinen.

Kerron tällä sivulla vastakkainasetelmista, jotka olemme ratkaisseet toteuttamalla ohjelmistoon molemmat ominaisuudet. Patenttiratkaisua verkkokaupan menestykseen ei ole olemassa.

Tässä kuvassa on kuvaruutukaappaus verkkokaupan hallintaliittymän on/off-asetuksista. Hallintaliittymää käytetään selaimella. Käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta.
Tässä kuvassa on kuvaruutukaappaus verkkokaupan hallintaliittymän on/off-asetuksista. Hallintaliittymää käytetään selaimella. Käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta.

Julkinen / salainen verkkokauppa

Verkkokaupan näkyvyys Internetissä on sille elintärkeää. Joskus julkisuus ei ole lainkaan toivottavaa. Verkkokauppa voi esimerkiksi toimia Franchise-ketjun sisäisenä tilausjärjestelmä ja kuulua liikesalaisuuden piiriin.

Clover Shop X4 voidaan asentaa joko julkiseen tai salaiseen osoitteeseen. Sisäänkirjautuminen voi olla vapaaehtoista tai pakollista. Ohjelmisto tukee sekä hakukoneoptimointia että kaikkia keinoja hakukonenäkyvyyden estämiseksi.

Responsiivinen / lukittu ulkoasu

Älylaitteiden suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Responsiivinen ulkoasu vastaa tähän kasvaneeseen tarpeeseen mukautumalla automaattisesti älylaitteen näyttökokoon sopivaksi. Voidaan puhua myös mobiili- ja tietokoneversioista.

Clover Shop X4:llä perustetun verkkokaupan ulkoasu on oletusarvoisesti responsiivinen. Responsiivisuus on mahdollista poistaa käytöstä, jolloin ulkoasu muuttuu lukituksi tietokoneversioksi.

Moderni / perinteinen katalogi

Clover Shop X4 näyttää tuotteet joko modernissa kuvamosaiikissa, perinteisellä Clover Shopin tavalla tai suppeassa luettelomuodossa. Oletusarvoisena tyyppinä on moderni kuvamosaiikki.

Myyntikanava / ei

Verkkokauppa voi olla muutakin kuin pelkkä myyntikanava. Tuoteuutuuksia kannattaa ensin markkinoida, jotta ne löytyvät h-hetkellä hakukoneista. Ja niin edelleen. Verkkokauppa voi olla jopa pelkkää kulissia.

Clover Shop X4:n ominaisuuksiin kuuluu Lisää koriin -painikkeen ajastaminen ja kytkeminen pois päältä tuotekohtaisesti. Lisäksi ostoskori voidaan kytkeä kokonaan pois käytöstä, jolloin verkkosivusto toimii pelkkänä markkinointikanavana.

Tuote-esittely / ei

Lisää koriin -painike voidaan näyttää Clover Shop X4:ssä myös verkkokaupan kategorioissa ja hakutuloksissa (katso vs. osta) ennen kuin asiakas tutustuu tuotteeseen tarkemmin. Tällöin säästyy yksi hiiren klikkaus. Ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua lain vaatimien ennakkotietojen antaminen asiakkaalle.

Leijuva / suora ostoskori

Leijuva moderni ostoskori mahdollistaa tuotteiden keräilyn ostoskoriin yhdellä hiiren klikkauksella, mutta asiakas ei välttämättä löydä kassalle johtavaa linkkiä. Suora perinteinen ostoskori johtaa aina kassalle, mutta ostoksille palaaminen vaatii yhden hiiren klikkauksen lisää.

Olen kannattanut aiemmin suoraa ostoskoria sen selkeyden vuoksi. Nykyisin kannatan leijuvaa ostoskoria. Silti esimerkiksi yksittäisten radonmittauspurkkien myynti on edelleenkin helpompaa suoralla ostoskorilla. Clover Shop X4:ää käyttävä verkkokauppias voi päättää itse, onko verkkokaupan ostoskori leijuva vai suora.

Yhden / kahden sivun ostoskori

Niin sanottu yhden sivun ostoskori oli kuuma uutuus lähes kymmenen vuotta sitten, mutta ei kuitenkaan lyönyt lopullisesti läpi. Useimpien verkkokauppojen tilaustapahtumat ovat edelleen selkeästi monivaiheisia, vaikka teknisesti kyseessä olisi yhden sivun ostoskori. Olen käsitellyt aihetta syvällisemmin pakinassani 19.3.2014.

Kiteytän Clover Shop X4:n mahdollisuudet: verkkokauppias voi päättää itse, säästetäänkö asiakas tuote-esittelyiltä, onko ostoskori leijuva vai suora ja onko tilaustapahtuma yhden vai kahden sivun pituinen.

Pakollinen / vapaaehtoinen rekisteröityminen

Verkkokaupan asiakkailta ei yleensä kannata vaatia pakollista rekisteröitymistä ja sisäänkirjautumista. Joissakin tapauksissa se voi olla perusteltua, kuten esimerkiksi tukkumyynnissä. Clover Shop X4 tukee sekä vapaaehtoista että pakollista sisäänkirjautumista. Sisäänkirjautuminen voi olla pakollista joko ennen katalogia tai ennen tilausta.

Kelluva / lukittu veromalli

Clover Shop X4 tukee laajasti erilaisia veromalleja, joihin kuuluu myös veroton elinkeinotoiminta. Veromalli voidaan lukita esimerkiksi verolliseen kotimaan myyntiin, jolloin asiakkaan ei tarvitse vaivautua valitsemaan sitä.

Aidot maksutavat / maksunvälittäjät

Clover Shop X4 tukee sekä yksittäisiä verkkomaksuja että myös suosituimpia maksunvälittäjiä. Yksittäiset verkkomaksut ovat aitoja ja perinteisiä maksutapoja.

Valittu paletti tulee ottaa huomioon verkkokaupan toimitusehdossa, asiakaspalautuksissa ja niin edelleen. Suosittelen ensisijaisesti maksunvälittäjä käyttöä. Siirtyminen aitoihin maksutapoihin tulee edullisemmaksi vasta, jos myynnin volyymit kasvavat satoihin tuhansiin euroihin.

Toimituskulujen suhteuttaminen / kiinteä veroprosentti

Toimituskulujen arvonlisävero voidaan suhteuttaa eri verokannoille tilauksessa olevien tuotteiden verokantojen mukaisesti. Ajatuksena on säästää arvonlisäveroissa, vaikka arvonlisävero ei ole yritykselle kulu. Loppupeleissä kysymys on vain toimituskulujen hintatasosta. Verotuksessa ei ole porsaanreikää.

Clover Shop X4:ää käyttävä verkkokauppias voi päättää, suhteutetaanko toimituskulut ja jos suhteutetaan, annetaanko näennäinen veroetu asiakkaalle vai pidetäänkö se itsellä.

Sivukohtaiset head-elementit / ei

Sivukohtaisilla head-elementeillä voidaan muun muassa parantaa hakukonetuloksissa näkyviä syöttejä. Elementtien kirjoittaminen vie paljon aikaa, varsinkin jos kirjoittaja ei ole syntynyt copywriteriksi. Head-elementtejä kannattaa käyttää muutenkin harkiten.

Clover Shop X4 tukee muun muassa sisältösivu-, kategoria- ja tuotekohtaisia head-elementtejä. Tunnetuimpia niistä ovat title, robots ja meta description -elementit. Title-elementtinä käytetään oletusarvoisesti verkkokaupan nimeä ja sivun otsikkoa (h1).

Puhtaat / dynaamiset URL:t

Hakukoneyhtiöiden intresseihin kuuluu indeksoida verkkopalveluja niiden sisältöä ja suosiota painottaen. Ne indeksoivat dynaamisia osoitteita (page.php?a=1) yhtä hyvin kuin puhtaita osoitteita (hello_world.html). Puhtaiden osoitteiden edut liittyvät lähinnä käyttäjäystävällisyyteen ja kävijäseurannan helpottumiseen.

Clover Shop X4 tukee sekä puhtaita että dynaamisia osoitteita. Asetusta vaihdettaessa hakukonenäkyvyys säilyy ennallaan ja kirjanmerkit toimivat edelleen.

JavaScript / pois päältä

Asiakaskäytössä olevat verkkopalvelut kannattaa rakentaa niin, että perustukset rakennetaan HTML-sivunkuvauskielellä, ulkoasu suunnitellaan CSS-tyyleillä ja JavaScript-komentosarjat toimivat lähetteinä erilaisissa tehtävissä.

Clover Shop X4:ää käyttävä verkkokauppa toimii, vaikka asiakas olisi kytkenyt JavaScript-tuen selaimestaan pois päältä. Ostaminen on tällöin vaikeampaa, mutta onnistuu kuitenkin. Entä miten on kilpailevilla ohjelmistoilla?

Salattu / salaamaton tietoliikenne

Clover Shop X4 voidaan asentaa kokonaan tai osittain salatulle tai salaamattomalle yhteydelle. Salattu yhteys ei varsinaisesti liity ohjelmiston tietoturvaan, koska se salaa ainoastaan palvelimen ja asiakkaan/kauppiaan välisen tietoliikenteen. Sen käyttö on perusteltua, koska Internet ei ole luotettu ja verkkokaupan asiakkaat vaativat sitä.

Tekninen tukemme auttaa tässä asiassa alkuun, rohkeasti vaan kysymyksiä kiitos.

Oma palvelin / www-hotelli

Clover Shop X4 voidaan asentaa omalle palvelimelle tai www-hotellissa olevaan kotisivutilaan. Molemmissa tapauksissa oma verkkotunnus on mahdollinen ja itse asiassa pakollinen.

Jaa tämä kavereillesi

Tekijä: Erno Penttilä

Mysteerimies vuodesta 1998.

Yksi ajatus artikkelista “Triljoonia erilaisia verkkokauppoja”

  1. Julkaisin tämän kirjoituksen ensimmäistä kertaa sarjassani ”Terveisiä labrasta”. Verkkokauppablogi avattiin myöhemmin.

Kommentit on suljettu.