Esittelyssä Posti SmartShip

Posti SmartShip on kiteytetysti sanottuna verkkopalvelu, jota käyttämällä verkkokauppias voi tilata Postin paketti- ja rahtipalveluja, ja tulostaa niissä tarvittavat lähetysasiakirjat tarralle ja paperille.

Oikeasti Posti SmartShip on järjestelmä ja Postin verkkopalvelu on yksi sen käyttöliittymistä. Vaihtoehtoisesti verkkokauppias voi tulostaa lähetysasiakirjat suoraan verkkokaupan hallintaliittymästä, mutta vain jos verkkokauppa on integroitu Posti SmartShip -järjestelmään.

Korvaa Prinetti-järjestelmän

Posti SmartShip -järjestelmä korvaa Prinetti-järjestelmän vuoden 2017 aikana. Posti on ilmoittanut, että Prinetin käyttöliittymän käyttö päättyy 30.9.2017 ja integraatiot verkkokauppoihin lakkaavat toimimasta 31.12.2017.

Verkkokauppiaan kannattaakin ottaa Posti SmartShip käyttöön viimeistään syksyllä 2017. Posti SmartShip sisältää paljon uusia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi perusjakelussa jaettavat pikkupaketit.

Käyttöönotto

Posti SmartShip on helppo ottaa käyttöön, vaikkakin lukemista ja lomakkeita riittää. Käyttöönotto onnistuu jokaiselta verkkokauppiaalta omatoimisesti. Teknistä osaamista ei tarvita.

Ensin verkkokauppiaan on hakeuduttava Postin sopimusasiakkaaksi. Sen jälkeen hän pääsee kirjautumaan sisään Postin asiointiportaaliin. Posti SmartShipiin kirjaudutaan asiointiportaalin alasivulta.

Integrointi verkkokauppaan

Jos verkkokauppias haluaa tulostaa lähetysasiakirjoja suoraan verkkokaupan hallintaliittymästä, hänellä pitää olla käytössään verkkokaupparatkaisu, jossa on Unifaun-liitäntä. Liitäntä voi olla verkkokaupparatkaisusta riippuen joko ominaisuus, moduuli tai ohjelmointityö.

Unifaun-liitäntää valittaessa ja käyttöönotettaessa kannattaa olla tarkkana. Jos verkkokauppias haluaa tulostaa Postin lähetysasiakirjoja, liitännän on oltava suunniteltu Postin palveluja varten. Tämän vuoksi  Unifaun-liitäntää kutsutaan usein Posti SmartShip -liitännäksi. Jos Unifaun-liitäntä on suunniteltu esimerkiksi Postnordin palveluja varten, se toimii huonosti yhteen Postin palvelujen kanssa.

Ja vaikka Unifaun-liitäntä olisi suunniteltu Postin palveluja varten, se ei välttämättä tue kaikkia Posti SmartShip -järjestelmän ominaisuuksia. Ensimmäisinä liitännöistä  tuppaa puuttumaan rahtipalvelut, laiteasennukset, useat kollit, noudon varaaminen, vaaralliset aineet, tullausasiakirjat, SmartPOST Viro ja postiennakko-lisäpalvelu.

Posti SmartShipin ominaisuuksiin kuuluu muun muassa tullausasiakirjojen luominen ja tulostaminen. Kuva Clover Shop -verkkokauppaohjelmiston Posti SmartShip -liitännästä.

Unifaun-liitäntää hankittaessa kannattaa varmistaa myös, että lisenssimaksu sisältää noutopiste- ja pakettiautomaattihaun sekä verkkokaupan että verkkokaupan hallintaliittymän puolella.

Kustannukset

Posti SmartShip -verkkopalvelun käyttäminen on verkkokauppiaalle maksutonta. Verkkokauppias maksaa vain paperit, tarrat, musteen ja postimaksut.

Jos verkkokauppias haluaa säästää aikaa ja tulostaa lähetysasiakirjoja suoraan verkkokaupan hallintaliittymästä, hänen on maksettava tarvittava määrä lisenssimaksuja ei tahoille. Yleisimmin kyseeseen tulee:

  1. Unifaun-liitännän lisenssimaksun maksaminen verkkokaupparatkaisun tarjoajalle. Hintaluokka on karkeasti noin 200-300 € tai 3-5 €/kk.
  2. Unifaun ERPConnect -palvelun lisenssimaksun maksaminen Unifaunille. Hinta on kirjoitushetkellä 20 €/kk.

Varmistin Postilta ja Unifaunilta, että Unifaun ERPConnect -palvelun lisenssimaksu on pakollinen, jos verkkokauppias haluaa integroida verkkokauppansa SmartShipiin.

Lisätietoa

Tekijä: Erno Penttilä

Työskentelen Clover Shop -verkkokauppaohjelmiston tuotekehityksessä.